fbpx

Column: Save the planet

Column: Save the planet
12/04/2019 Steff Grielen

Column: save the planet

In België komt de jeugd op straat voor het milieu! Ze zijn de laksheid van de gezagdragers beu. Er moet sneller en radicaler gehandeld worden voor het behoud van onze planeet. De scholieren noemen hun actie “Spijbelen voor het milieu”.  Slim bekeken natuurlijk. Zo’n slogan wekt meteen interesse bij media en medestudenten. Het succes van hun actie is dan ook groot. Steeds aanzwellende groepen trekken naar Brussel om daar te betogen tijdens de schooluren. Deze jeugdige anarchie kwam ook één van mijn kinderen ter ore. Op de vraag of hij ook mocht spijbelen voor het milieu, vroeg ik hem naar zijn motivatie. Tegen pubers zeg je immers beter niet meteen nee. Ik vroeg of hij ook nog een andere milieuactielijst wilde afvinken: lichten uit bij het verlaten van de kamer, geen verwarming aan met open ramen, geen vlees meer eten, beter sorteren, geen drie paar leren schoenen per seizoen… oei, dat laatste wordt lastig, hij is naast milieubewust namelijk ook graag hip en trendy…

Blijkt dat dit zeer representatief is voor het algemeen consumentengedrag. Elk weldenkend mens beseft dat we meer zorg moeten dragen voor onze planeet en iedereen heeft de mond vol over duurzaamheid, local for local en anti-voedselverspilling. Toch merken we dat wat de consument zegt belangrijk te vinden, niet altijd overeenstemt met zijn effectieve koopgedrag. Vaak gaan prijs en convenience in de winkel toch voor op duurzaam. Denken we maar aan het overweldigende succes van plastiek emmers en shakers. Bewuste consumenten gaan in het reguliere aanbod op zoek naar de meest duurzame variant van een bepaald product. Deze alternatieven bestaan, maar het prijsverschil tussen een verantwoord geteeld product in een duurzame verpakking en een standaard product in plastiek verpakking zal het ideologisch denken vaak doen vervagen. Retail profileert zich graag met de grote verpakkingsproblematiek, maar liever niet ten koste van hun marge.

Voorlopig is de meerkost ook voor ons als producent nog zeer hoog en zullen we met voortschrijdend inzicht alle nieuwe ontwikkelingen in de gaten moeten houden. Hoewel je met betogen en hard roepen het nieuws haalt, geloof ik nog het meest in het principe “vegen voor eigen deur”. Wanneer iedereen in de keten zijn verantwoordelijkheid neemt en niet altijd aan winstmaximalisatie denkt, zouden we met onze sector al een grote sprong kunnen nemen richting ideale wereld.

Veel succes!

12 april 2019 – Petra Veldman

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*