De gezondheidsclaim van de consument

Column: Gezondheidsclaim
17/03/2021 Steff Grielen

Wie gaat er aan de haal met de gezondheidsclaim?

Op zaterdagochtend lezen mijn man en ik tijdens het ontbijt graag de krant. Ieder krijgt zijn katern en we vertellen elkaar de interessantste items. Deze keer tilt mijn man bedenkelijk zijn hoofd boven de weekendkrant uit en leest: “Productie groenten en fruit in Europa stijgt, maar consumptie gaat achteruit.”

Dat is niet bepaald goed nieuws voor onze sector en eigenlijk ook vreemd.

Al jaren wordt er vanuit verschillende geledingen van de maatschappij gewerkt aan een beter bewustzijn rond gezonde voeding. Stimulerende maatregelen vanuit de overheid, fruitacties op scholen, kook- en gezondheidsprogramma’s op de televisie… Voedingsdeskundigen bekampen elkaar over de zin en onzin van vlees en pasta, maar het belang van groeten en fruit bleef tot nog toe onaangetast.  Door bewustwording en marketing hadden we  nooit eerder zoveel snackgroenten ter onzer beschikking. De revival van de vergeten groenten en de introductie van nieuwe wereldkeukens verhoogt dan weer de variatie op ons bord.

Zou dit niet moeten leiden tot een verhoogde consumptie van groeten en fruit? Wat eten we dan wel om gezond te blijven?

De magere vruchtenyoghurt met actieve bestanddelen laat je darmen misschien weelderig floreren, maar bevat meer suiker dan een glas cola. Ook de vruchtenbiscuit en het multivruchtensapje met extra vezels vervangt geenszins een stuk vers fruit.

Het cup-a-soup momentje zal best gezellig zijn en daar is misschien ooit wel eens een tomaat overgevlogen, maar het blijft toch vooral een bron van zout en smaakversterkers.

En je denkt toch niet dat de “gezonde wrap” bij de fastfoodketen met dat éne in  slasaus verdronken blaadje groen je gezondheid vooruit zal helpen.

Andere sectoren gaan duidelijk aan de haal met onze gezondheidsclaim. Ze zijn slimmer en sneller geweest in het bespelen van consumentenemoties. Die wil wel gezond, maar vooral lekker, makkelijk en gezellig.

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*